آموزش راه اندازی تولیدی پوشاک و کارگاه خیاطی

نحوه راه اندازی تولیدی پوشاک

آموزش کامل و نحوه راه اندازی تولیدی پوشاک و صفر تا صد آموزش راه اندازی خط تولید پوشاک و لباس زنانه و مردانه

خط تولید پوشاک

اگر شما هم به فکر ورود به دنیای پر رمز و راز پوشاک هستید و تصمیم دارید خط تولیدی پوشاک خود را راه بیاندازید، اولین چیزی که باید از خودتان بپرسید اینست که برای راه اندازی یک تولیدی پوشاک حداقل وسایل مورد نیاز شما چیست؟

کارگاه خیاطی

ما در این مقاله مفصلاً درباره راه اندازی تولیدی پوشاک توضیح می دهیم پس با ما همراه باشید.

تولید و فروش عمده لباس
راه اندازی تولیدی لباس

بخش اجراییِ یک تولیدی پوشاک ، از سه بخش تقسیم می شود:

  • الگوسازی
  • برش و دوخت

وسایل مورد نیاز برای الگوسازی پوشاک

کار الگوسازی به دوروش دستی و نرم افزار انجام می شود. در ادامه بحث راه اندازی تولیدی پوشاک، حداقل وسایل مورد نیاز برای الگوسازی به دو روش دستی و نرم افزار را برای راه اندازی یک تولیدی پوشاک شرح میدهیم.

راه اندازی تولیدی پوشاک
راه اندازی تولیدی پوشاک

الگوسازی به روش دستی

میز بزرگ اولین وسیله ای است که برای الگوسازی لباس نیاز دارید. طول و عرض این میز باید حداقل 110 در 80 باشد. انواع خط کش و پیستوله و همچنین رولت، کاغذ الگو و کاغذ پوستی از وسایل مورد نیاز برای الگو کشی هستند.

الگوسازی به روش نرم افزار

نرم افزار های مختلفی برای الگوسازی پوشاک در تولید انبوه، وجود دارند که به نسبت نرم افزاری که به آن تسلط دارید باید نسخه اصلی آن را تهیه کنید تا بتوانید از آن خروجی بگیرید. مثلاً نرم افزار جمینی دارای انواع نسخه کرک شده است که برای تمرین عالی هستند اما از نرم افزار نمی توانید خروجی بگیرید و اگر بخواهید از نرم افزار خروجی بگیرید باید قفل آن را تهیه کنید.

دستگاه پلاتر، از واجبات الگوسازی با نرم افزار در یک تولیدی پوشاک

دستگاه پلاتر انواع مختلفی دارد اما دو نوع اصلی و متداول آن به شرح زیر است.

تولیدی پوشاک اندیشه
مراحل راه اندازی تولیدی پوشاک

دستگاه پلاتر با قلم

نوع قدیمی دستگاه پلاتر دارای قلم هایی بوده است که درون دستگاه گذاشته میشده است و کار انتقال طرح الگو را انجام می دهد . این نوع دستگاه مقرون به صرفه تر است اما اگر قلم آن در نیمه کار تمام شود، کل کار به مشکل خورده و باید از ابتدا روند پلات گیری آغاز شود.

دستگاه پرینتر پلاتر

به وسیله جوهر کار پرینت را انجام میدهد و سرعت بالایی در پلات گیری دارد. هر بار که جوهر آن شارژ می شود تا چندین ماه از آن جوهر استفاده می شود. پس نگرانی از بابت تمام شدن جوهر وجود ندارد. اما قیمت این نوع پلاتر به نسبت بالاتر است.

 

اگر تعداد زیادی الگوی دستی از قبل دارید و از جایی تصمیمی می گیرید الگوسازی را در نرم افزار انجام دهید. می توانید از دو ابزار فتودیجیت و دیجیتایزر برای کپی کردن الگوهایتان در نرم افزار جمینی استفاده کنید.

  • برش
  • میز برش

داشتن یک میز بزرگ برای برش از جمله مهم ترین وسایل مورد نیاز برای راه اندازی یک تولیدی پوشاک است. میزهای مخصوص برش باید دارای استانداردهایی باشند که به شرح زیر است:
قد میز باید بین 90 تا 100 سانتیمتر باشد. عرض میز به نسبت اینکه اکثر پارچه ها در ایران با عرض 150 سانتیمتر می باشد بهتر است با عرض 170باشد که خیالتان از عرض پارچه در برش راحت باشد و طول را حداقل 3 متر در نظر بگیرید .

سطح میز باید کاملاً یکپارچه باشد و نباید هیچ گونه برش یا ناهمواری در رویه میز وجود داشته باشد.

بهترین رنگ برای رویه میز، سفید است.

قیچی برقی

زمانی که صحبت از تولید انبوه می شود قیچی برقی یکی از مهمترین وسایل مورد نیاز برای راه اندازی تولیدی پوشاک شماست. قیچی های برقی در انواع و اقسام مدل ها تولید می شود. قیچی برقی شماره های مختلفی دارد که این شماره ها نشان دهنده مقدار قطر پارچه های پهن شده است که می توانید برش بزنید.

دستگاه سوراخ کن

کار این دستگاه اینست که سوراخ های کوچکی را در وسط لباس ایجاد کند و برای علامت زدن محل جیب ها و… استفاده می شود.

سر طاقه زن

دستگاه سرطاقه زن دستگاهی است که در ابتدای میز برش نصب می شود. پارچه ها زمانی که پهن می شوند به اندازه پلات یا الگو توسط این دستگاه کوتاه میشوند و دوباره لایه بعدی پهن می شود.

طاقه پهن کن

دستگاه طاقه پهن کن دستگاهی است برای چیدن لایه های پارچه برروی هم که سرعت پهن کردن پارچه را بسیار بالا می برد.

دستگاه برش لیزری

انواع دستگاه های لیزر برای برش های حساس شما می تواند سرعت و دقت کار شما را تا حد زیادی بالا ببرد.

دستگاه نوار بر

دستگاه نوار بر می تواند در ابعاد مختلف پارچه های شما را تبدیل به نوار های باریک تا پهن بکند.

طراحی و دوخت لباس
تولیدی پوشاک

لوازم مورد نیاز دوخت در تولیدی پوشاک

چرخ راسته دوز

چرخ راسته دوز نوعی از چرخ خیاطی است که به طور تخصصی کار راسته دوزی را انجام میدهد و از حداقل وسایل برای راه اندازی یک تولیدی پوشاک است. در نظر داشته باشید که زمانی که صحبت از تولید انبوه می شود استفاده از چرخ هایی که چند کار را با هم انجام می دهند، اصلاً توصیه نمی شود.

چرا که به میزانی که چرخ ها کارهای متنوع تری را انجام میدهند قدرت چرخ کاهش می یابد پس برای دوخت درزهای ساده چرخ راسته دوز تهیه کنید. چرخ های راسته دوز سرعت بسیار بالایی در دوخت دارند و در انواع اقسام مدلها تهیه میشوند و با قیمت های مختلف در بازار موجود می باشند.

در نوع کامپیوتری آن می توان انواع برنامه های دوخت را به چرخ داد مثلاً می توان معین کرد که چرخ به طور اتوماتیک سرقرصی بزند و…

چرخ سردوز

چرخ سردوز از مهمترین چرخ های موجود در یک تولیدی می باشد. این چرخ علاوه بر پاکدوزی درز ها در بسیاری از تولیدی ها درزهای اصلی لباس را هم به هم متصل می کند.چرخ سردوز در انواع سه نخ تا 5 نخ تولید می شود.

چرخ میاندوز

خرید برخی از چرخها کاملاً به این بستگی دارد که شما می خواهید چه نوع لباسی را بدوزید و با چه جنس پارچه ای سر و کار دارید. چرخ میاندوز برای پارچه هایی که کش می آید و همچنین برای رودوزی استفاده میشود. اگر قصد شما دوخت تیشرت یا لباس هایی با سبک اسپرت است چرخ میاندوز از وسایل مهم مورد نیاز برای راه اندازی تولیدی پوشاکتان است.

چرخ کش دوزی

اگر کار شما به طوری است که با کش دوزی زیاد سر و کار دارید، این چرخ سرعت کار شما را بهبود می بخشد . کش دوزی با چرخ میاندوز و راسته هم انجام می شود پس اگر سرمایه شما محدود است می توانید از خرید این چرخ صرف نظر کنید.

چرخ مخصوص دکمه و جادکمه دوزی در تولیدی پوشاک

بسته به حجم تولیدات شما چرخ هایی مخصوص دکمه و جادکمه دوزی لازم دارید اگر حجم تولیدات شما بالا نیست می توانید با خرید یک چرخ همه کاره ژانومه تا حد زیادی نیاز خود را برای دکمه و جادکمه دوزی برطرف کنید و در صورت نیاز از بقیه ویژگی های چرخ هم استفاده کنید .

اما چرخ هایی وجود دارند که به طور تخصصی کار دوخت دکمه یا جادکمه را انجام می دهند و اگر حجم تولیدات شما بالاست بهره مندی از این چرخ ها به شدت مفید و ضروری است. در نظر داشته باشید هر چقدر کارها را تک بعدی تر کنید سرعت کار نیرویتان افزایش پیدا می کند.

نحوه ایجاد کارگاه تولید لباس
کارگاه خیاطی

پرس و اتو در تولیدی پوشاک و لباس

زمانی که بحث اتو به پیش می آید باید بدانید که در دنیای خیاطی انواع بسیار مختلفی از اتوها وجود دارد که نسبت به نوع کارتان باید آن ها را خریداری کنید. این اتوها به شرح زیر است:

اتو بخار

اتوهای بخار مخزن دار از حداقل وسایل مورد نیاز برای راه اندازی یک کارگاه خیاطی است. این اتو ها علاوه بر اینکه قدرت بالایی در پرس کردن دارند و درزها را کاملاً صاف می کنند برای قسمت هایی از لباس که تنها باید بخار بدهید هم عالی و کاربردی است.

اتو پرس

وجود یک دستگاه پرس بزرگ در کارگاه خیاطی شما به شدت در سرعت کار شما و همچنین در تمیزی کار شما تأثیرگذار است. این دستگاه کار پرس نهایی لباس را انجام می دهد.

دستگاه فیوزینگ

این نوع اتو در واقع یک دستگاه پرس بدون بخار است که کاربرد آن برای نصب لایی چسب و مارک های چسبی و چاپ هایی که با اتو می چسبند می باشد.

اتو ساده آهنی

اگر توانایی خرید دستگاه فیوزینگ را ندارید برای نصب لایی چسب از یک اتوی معمولی نسبتاً سنگین که مخزن بخار ندارد، استفاده کنید.

طراحی پوشاک با کیفیت
خط تولید کارگاه لباس

اتو سرد

اگر قصد تهیه دستگاه پرس را ندارید اتوی سرد را حتماً تهیه کنید. این اتو برای قسمت هایی از لباس که نیاز به پرس دارند مثل یقه و… بسیار مناسب است و بعد از اتوکاری با اتو بخار با قرار دادن این اتو روی قسمت هایی که باید پرس شود لباس شما کاملاً پرس می شود.

دستگاه های مخصوص بخار دهی لباس

نوعی از اتوها هستند که تنها مخزن بخار دارند و در دونوع دستی آن و نوعی که اتاقک بخار نامیده می شود، ارائه می شود.

شرکت تولیدی پوشاک اندیشه

این مقاله ( نحوه راه اندازی تولیدی پوشاک ) توسط شرکت تولید پوشاک اندیشه تهیه شده است. این شرکت با بیش از 25 سال سابقه تولید حرفه ای پوشاک و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز اقدام به تولید وپخش عمده انواع لباس های اسپرت و سفارشی کرده است. بخش فروشگاهی شرکت ما را از دست ندهید!

برای مشاوره رایگان و ایجاد کارگاه تولید پوشاک و لباس با ما تماس بگیرید. فروشگاه شرکت تولید پوشاک اندیشه

سایر جستجو ها و مقالاتی که میتوانند در زمینه نحوه راه اندازی تولیدی پوشاک و لباس به شما کمک کنند:

  • هزینه راه اندازی تولیدی پوشاک
  • دستگاه های مورد نیاز تولیدی پوشاک
  • کار تولیدی با سرمایه کم
  • چگونه تولیدی لباس زنانه بزنیم
  • تولید لباس کودک
  • چگونه مزون لباس بزنیم
  • مراحل تولید پوشاک در کارگاه
  • راه اندازی خط تولید پوشاک
  • تولید تیشرت
  • راه اندازی تولید پوشاک
4.5/5 - (4 امتیاز)
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1401 تاریخ آخرین بروزرسانی: ۲ تیر ۱۴۰۲